fredag 13. oktober 2017

Høstduk med DIY

 Eg har så utrolig mye rester, av og til prøver eg å ta ett dykk ned i restekassen. Denne gang ble dette resultatet.
 Sydde først en remse med rester på papir, sydde så på ett stykke med linstoff på siden.
 Fant ett fint broderi som eg syntes passet godt til :-) Under her vil eg prøve å vise dere hvordan eg syr på papir :-)
DIY Hvordan sy på pair
 
 1. Først finner eg masse rester i farger som eg synes passer i lag. Stryker de.
2. Skjær/klipp en remse med matpapir litt breiere og lengre enn du tenker den skal være. Eg har brukt 4,5*34 inch.


 3. Nål fast den føste biten på begynnelsen av papiret. Bitene kan godt gå litt utenfor papiret
4. Legg en ny bit over, pass på att alle sider er beine. Disse skal nå ligge rette mot rette. Sy kant i kant. Bruk gjerne litt mindre stinglengde en vanlig.

 5. Brett stoffene fra hverandre og stryk over med neilen.
6. Klippp av stoffene ca en cm utforbi papiret.

 7. Nå er du klar for del tre, den legges mot del to, kant i kant, rette mot rette.
8. Her ser du at del treikke rakk helt ut, del fire må da gå over alle delene.

 9. Slik må del fire da ligge. Det brune stoffet , klippes ned til sømmrommet på den grønne. Slik at det ikke blir en masse klumper med stoffer under.
10. Slik fortsetter du til du har den lengden du ønsker.

 11. Slik ser rettsiden og baksiden ut når du er ferdig. Strykk så godt over med strykejern og riv av papiret på baksiden.
12. Reinskjær etter ønsket mål. Sy på sidestykke. ( Er en veldig grei måte å lage festremse på også, men da må målene justeres).
13. Eg har valgt å sy på lin og brodere på med broderimaskinen. Tidligere har eg sydd på stryke bilder istedetfor. Legg på vatt, quilt etter eget ønske og sett på lukkekant.
Håper dette var forståelig (bare til å spørre om det er noe) og at noen har lyst til å prøve seg:-)
Lykke til :-)

God helg til dere alle :-)

1 kommentar:

  1. Så flott høstduken din ble! Takk for at du viser hvordan du lager remsene. Det er sikkert smart med matpapir. Jeg kjøpte en kassarull til å sy på, men jeg syns det var styrete, og jeg hadde ingen forklaring. Fint å få bruke rester. Her flyter det over, men har så mye å gjøre framover, så restehaugen blir nok bare større, tenker jeg. God helg! :-)

    SvarSlett