søndag 24. juni 2018

Litt fra hagen og drivhuset i juni


 Har tatt litt bilder fra ulike deler av hagen som eg skal vise dere :-) På bilde over her kan dere se gressløken min som har kommet langt.
 Plommetreet, ser ut som det kommer mye frukt og bær i år.
 Tulipaner med Sedum i bakgrunnen. Sedumen har eg tatt mange avleggere av, er faktisk en avlegger eg fikk hos min tante for noen år siden. Bare til å klippe inn litt og sette i vann, setter fort røtter så en kan plante ut. Vist du tar inn på høsten, setter eg de i jord inne og setter de kaldt, for så å sette de ut om våren :-)
Denne flotte Rhododenroen overtok eg etter onkelen til mannen i huset. De hadde spadd opp mange, de hadde lagt i flere uker og var knusktørre. Eg fikk tre stk som eg plantet ned litt i utkanten av tomten, de har no virkelig tatt seg opp og blitt nydelige Rhododenroen.

To av de er plantet i groper i fjellet, noe de har tålt veldig godt. Har en plan med denne siden av tomten og, men det blir ikke i år ;-)

 Her ser dere drivhuset, med pallekarmer i fronten. Har 7 pallekarmer med ulike grønnsaker i.
 Ser ut som det kommer masse jordbær i år.
 Rabarbraen har blitt kjempe stor, den har fått en god del med kukompost. Prøver å få noen store blader, da planen er å lage fuglebad og litt annet i sement.
 Bønner er første gangen eg har sådd, ser ikke ut som det blir noe kjempe suksses,,, den som venter får se.
 Her er aspargesen som eg plantet i fjord, den har blitt litt større. Men eg må fremdeles vente ett år eller to før eg kan prøve smake av de.... Den som venter på no godt ,,,,,,,,
I tilleg har eg plantet, purre, rucola, salat, rødbeter, reddiker og dill...
 Inni drivhuset er det kaos av tomater, chili, paprika og hauger med sommerblomster. I år har eg nesten dyrket alle sommerblomstene selv. Skikkelig gøy :-)
 Tomater på rekke og rad :-)

 Liker å ha sitte plasser rundt på hele tomten.
 Gleder meg sånn til denne gule klatrerosen begynner å blomstre.Holder på å male huset brunsvart med hvite karmer og blå detaljer. Håper eg blir ferdig i løpet av sommeren.

Denne Rhododendroen har eg hatt i mange år, det var en av de første plantene eg kjøpte når eg flyttet inn her.. Elsker den fantastiske fargen på den :-)
God sommer til dere alle ....

1 kommentar:

  1. Det var kjekt å se bilder fra hagen din. Mange spennende og flotte planter. Så koselig å kunne sitte på forskjellige steder i hagen, og så fint du har pyntet! God sommer, og kos deg med masse jordbær! :-)

    SvarSlett